Spośród wszystkich trendów, które wkradają się do naszego życia, obchody święta takiego jak Halloween rodzi więcej niż jedno pytanie, które szarpie nasze nerwy. Jak amerykański festiwal rozprzestrzenił się na świecie? Nie ma jednego wyjaśnienia rozprzestrzeniania się zjawiska amerykańskiego pochodzenia w różnych kulturach.
Główne media anglo-amerykańskie są od razu wskazywane na wszelką reklamę w celu promowania ich produktów, marek modowych w ubraniach, butach, torebkach, okularach przeciwsłonecznych, fast foodach i napojach, które są umieszczone na ogromnych billboardach w ruchliwych centrach miast – a nawet na pustyniach – krajów słabo rozwiniętych. Właściwie myślący ludzie, którzy najeżyli się wtargnięciem nieproszonych festiwali otwierających bramy do ich środowiska kulturowego, przypisują to miękkiej sile i manipulacji konkretnymi kanałami medialnymi na całym świecie. Cienki. Pomyśl o fast foodach, takich jak McDonald, które są tak popularne wśród młodszych pokoleń. Rozgniecione wnętrzności bydła hodowanego na poziomie przemysłowym z odrobiną sztucznych barwników, słodkim sosem pomidorowym, tłustym majonezem, kromką cebuli, a wszystko to nadziewane na mdły okrągły kawałek miękkiego chleba – to sprawia, że miliony młodych dorosłych ustawiają się w kolejkach na codzienne posiłki na najbliższe McDo w mieście.
Niektórzy mogą argumentować, że domowe burgery ze świeżym tłuczonym mięsem itp. mogą być smaczne, a także praktyczne i tanie. Kraj taki jak Francja, znany na całym świecie ze swojej wyrafinowanej kuchni, ma największą liczbę placówek McDonald w Europie. Brak prostej odpowiedzi. Zapomnij o hamburgerach. Analitycy wiedzą, że prestiż kuchni francuskiej spadł w ciągu ostatnich dwóch dekad, podobnie jak całej kuchni mięsnej. Trend to niedogotowane warzywa, niskie spożycie krojonego mięsa, naturalne zioła, brak produktów chemicznych, brak deseru na zakończenie posiłków. Spójrz na Tajlandię, Japonię, Chiny, Koreę i indyjskie przyprawy oraz tradycję wegetariańską. Trendem jest zdecydowanie Azja.
Jak na obrazie pojawia się Halloween? Swoją drogą, dlaczego Harry Potter odniósł taki międzynarodowy sukces? Świat magii, nadprzyrodzonych umiejętności, niewinności, fantazji i marzeń, w którym na końcu panuje sprawiedliwość i prawda. JK Rowling czerpała inspirację z lokalnych legend o wróżkach, duchach, elfach, potworach i czarownicach. Książki te odnowiły miłość do czytania w całym pokoleniu, którą pod koniec lat 90. zmieciły walkman, game boy, gry wideo itp. Halloween jest głęboko zakorzenione w starożytnej irlandzkiej kulturze celtyckiej, przekazywanej z pokolenia na pokolenie i odrodzonej na kontynencie amerykańskim. Reszta to soft power i efektywny marketing.
Wystarczy pomyśleć o sukcesie amerykańskich telenoweli w latach 80. i 90., Falcon Crest, Dallas i tak dalej, kobiety, a konkretnie z klasy robotniczej, oszalały na punkcie bohaterów i nazwały swoje dzieci Jordanem, Brandonem, Sue Helen i tak dalej. Jednak Halloween to inna sprawa od pierwszego roku jego obchodów. Władze religijne na Zachodzie postrzegały je jako święto pogańskie i wyrażały zaniepokojenie jego popularnością w krajach zdominowanych przez chrześcijan.
W czasach, gdy dzieci traktowane są jak książęta i księżniczki, a kult młodości wciąż panuje nad obecnym pokoleniem rodziców, nic dziwnego, że poświęca się należną uwagę festiwalowi, na którym dzieci są jedynymi bohaterami. Przebrania, słodycze, kije i wiedźmy są dla nas trochę irytujące i powinny wyglądać głupio dla kultur z wieloma kolorowymi festiwalami, na które czekamy za rok. Po pierwsze, ignorujesz dzieci, które pukają do twoich drzwi i grożą ci najgorszym nieszczęściem, jeśli nie dostaną swojej porcji słodyczy, i starasz się unikać ich na ulicach. Z biegiem lat ludzie zaczęli grać w tę grę i ulegać młodszym, choć niechętnie. Nazwij to różnorodnością i skończ z tym. Inni sprzeciwiają się amerykańskiemu produktowi kulturalnemu z powodów religijnych. Podobnie jak wszystkie amerykańskie produkty kulturalne, Dzień Matki, Dzień Ojca, festiwal skoncentrowany na dzieciach ma trwać i trwać.